Een fragment van een vogelvlucht-tekening van Leendert Wiessner van de Amsterdamse binnenstad 1925-1945 waarop het IJ en een deel van Noord ook zijn meegenomen. De datering kan iets scherper omdat op het detail hieronder duidelijk te zien is dat nooddorp Obelt (Ericadorp) , afgebroken in 1929, niet meer op de tekening staat. Het terrein van de Bataafsche Petroleum Maatschappij (BPM, later Shell) is al uitgebreid (4 op de tekening).
1. Het Tolhuis (1859) met de Tolhuistuin.
2. De stoompont van het Buiksloterwegveer.
3. Het IJ-paviljoen (vanaf 1912) – café-restaurant met terras aan het IJ – dat later door BPM/Shell werd overgenomen.
4. Terrein van BPM/Shell.
5. Van der Pekplein (1921).
6. Bebouwing van de Laanweg (maar met toevoegingen die niet gerealiseerd werden).
7. Achterzijde bebouwing Buiksloterweg.
8. en 9. De Willem I sluizen met de woning van de sluismeester en de arbeidershuisjes (1824).
10. De Willem III-sluis (1870).
11. Het Tramstation van de Noord-Hollandsche Tramwegmaatschappij (1888) – met een perron aan het water voor het trambootje van en naar de stad en een perron voor de stoomtram naar Waterland.
Vergelijk de een onderdeel van de houten maquette “De Amsterdamse haven” (kist 20F) gedateerd 1914, in de collectie van het Amsterdam Museum.
Daarop zijn zwembad Obelt (12) en nooddorp Erica (13, in de volksmond ‘Obelt’ genoemd) te zien die op de vogelvuchttekening niet meer voorkomen.