Route wandeling Waterlandsche zeedijk Start bij de kerk Kerkepad en begraafplaats Op het kerkhof zijn enkele graven gemarkeerd Alle vervoer ging oorspronkelijk over water Achter de dijk heeft een dijkhuis een onderhuis De oudste huizen hebben een skelet van balken Gezien vanaf de Waterlandsche zeedijk (Buiksloterdijk) Je ziet hoe de dijk er rond 1900 uitzag De dijk loopt van Oostzaan tot ver voorbij Uitdam Dijkdoorbraken veroorzaakten grote rampen De grote polders met hoge dijken bleven droog Het NH kanaal: de draaibrug was kort daarvoor gemaakt IJpolders, Buiksloter- en Nieuwendammerham droog Je ziet de Krijtmolen en rechts de Meerdijk De Buiksloterkerk staat op een terp en bleef droog Elke klas en meester een eigen schoolbord Wat zag je in 1650 als je op de kerktoren stond? In 17e/18e eeuw hadden rijke Amsterdammers pleziertuinen in Buiksloot Voor de dijk was hier het zeewater van de Buiksloterham Rechts zie je een afgeladen open veerschuit Dat stuk van de dijk raakte na 1661 geleidelijk in verval De overhaal en de sluis lagen meer naar het oosten We staan bij de groen stip en lopen naar het oosten Er zijn nog 18e en vroeg 19e eeuwse huizen Aan het eind van het Westeinde is de 'kapiteinshemel' Rijksmonumenten op de dijk Rijksmonumenten op de dijk In 1964 moest De Volewijckers weg van het Mosveld Een deel van de doorgang is nu weer bebouwd De Volewijckers speelden eerst tussen de huizen Vanuit de dakramen kon je de wedstrijd volgen Rijksmonumenten op de dijk De kapiteinshemel: zeevarenden in Buiksloot De dwars staande huizen staan aan de oude sluisgang Hier komt veel van de geschiedenis samen Nu bijna onherkenbaar als polder Het oudste stuk van Noord beneden de zeedijk Ze had haar hospita met een bijl doodgeslagen Hij bouwde Huis den Ham, boerderijen en arbeidershuisjes 1661. Buikslotertrekvaart: het buitenveer wordt verplaatst Vooraan de jaagweg, links herberg De Burg van Alkmaar Het water dat je voor de dijk ziet is de Buiksloterham Links de Buikslotermeerdijk, het water is de Meersloot Je kijkt naar het NH kanaal en de Houtzaagmolen De situatie zoals die in tot ca. 1824 was Hoe kom je het snelst naar de Noordzee? Twee ingenieurs van Rijkswaterstaat Met een drijvend dok over de Zuiderzee Het minste graafwerk... De langste weg, veel graafwerk, wel uitgevoerd Verbinding met Waterlands steden te belangrijk 40 meter breed, 6,5 diep en bodem 10 meter Willem I sluis toen grootste zeesluis ter wereld Die smalle brug wordt volgend jaar 200 Burg van Almaar weg, nu brugwachtershuisje Een lastige draai en smalle doorgang De brug is nu wel iets breder dan toen De weg door dijk en zwaaikom kwam er niet De rode huizen zijn er nu niet meer Stukje Oosteinde en via 'de Meerweg' terug Het Oosteinde vanaf de brug gezien Afgebroken, hoek sluisgang Stond rechts tegenover de sluisgang Het was gewoon de slachtkoe te presenteren Brandweerhuisje en nor afgebroken Het huis links afgebroken voor doorgang Huis met drie boogramen was de bewaarschool Geen zeedijk meer: berm mocht gebruikt worden Oorspronkelijk het huis van kaaskoopman Claas Van dit huis foto voor- EN achterkant Door de Passage over het kippenbruggetje Links Marie de Haas, bewaarschoolhoudster Let op de achtertuinen van de dijkhuizen Vanaf het Oosteinde gezien: het einde van de wandeling